Spring til indhold

Sidste chance for rabat

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Artikel: Hvorfor sover mit barn uroligt?

Hvorfor sover mit barn uroligt?

Hvorfor sover mit barn uroligt?

Af Karen Kildahl, medstifter af "Center for Børn og Unges Søvn" samt søvnolog, børnesundhedsvejleder og jordemoder.


Lad os bare slå det fast; langt de fleste børn sover enormt uroligt

Det er der ikke noget underligt i. Det gør mange voksne faktisk også. Det kan føles som et under, at vi ikke falder ud af sengen mange gange i løbet af natten.

Forældrene, i konsultationen hos mig, beskriver ofte forskellige stadier af uro. Det starter under spædbarnsperioden med meget urolige arme og hænder. Det kan også være hovedet som kører fra side til side. Tættere på de 6 måneder begynder barnet måske at løfte benene fra underlaget og banke dem ned i madrassen som et stempel.
Når barnet øver kravl i dagstid, sniger det sig også ind i søvnen, og under gangøvelser synes hjernen, den skal have barnet op at stå 100 gange i løbet af natten. Nogle forældre beskriver faktisk, at barnet laver den samme urolige handling enten på vej ind i søvnen eller om natten. Og når man ved lidt om vores sanseapparat, så giver noget af det faktisk rigtig god mening og kan også afhjælpes, så det hele ikke skal foregå om natten.


For at forstå dette skal vi omkring vores muskel-ledsans

Denne sans er faktisk lidt overset. Denne sans spiller en afgørende rolle i vores evne til at forstå og koordinere vores bevægelser, opretholde balance og føle os trygge i vores krop og give velvære. Den giver hjernen feedback om position, bevægelser og spændingstilstanden i vores muskler, led og sener. En af de primære funktioner af muskel-ledsansen er at give os kropsbevidsthed.
Hvad har det med søvn at gøre, tænker du måske. Jo, ser du, god stimulering af denne sans giver mere ro i nervesystemet.

Stimulering af muskel-ledsansen får man blandt andet af fysisk aktivitet. Hvordan den fysiske aktivitet ser ud, er vidt forskellig i forskellige aldre, men det er super godt at hoppe, kravle, løfte, balancere, klatre, mm. Faktisk tænker de fleste voksne, at et barn, der sidder stille med en skærm, får beroliget sit nervesystem, men faktisk så er det et stigende problem, at netop vores muskel-ledsans ikke udfordres nok, fordi vi sidder mere og mere stille.


Det man kan se hos børnene, er at de selv søger stimulering af denne sans for at falde til ro

De banker netop benene ned i underlaget. Kravler op i den ene ende af sengen og lægger sig der hvor de bliver mest mast. De hopper i sofaen eller skubber og trækker deres lillebror. De rokker frem og tilbage i sengen i kravlestilling. Det ligner måske ude fra et barn, der er helt oppe at køre, men i virkeligheden er det et barn, der søger at stimulere sig selv til mere ro i nervesystemet. Det kan virke helt bagvendt. Men hvis du tænker på denne sans, som et behov der skal stilles, for at hjælpe hjernen mere i balance, så kan vi jo lige så godt fylde på dette behov om dagen. Vi orker nemlig ikke rigtig cirkusforestillingen om aftenen, og det er jo altså heller ikke midt i trampolinspring man falder i søvn. Derfor skal vi have leddene stimuleret om dagen.

Det man kan se hos børnene, er at de selv søger stimulering af denne sans for at falde til ro. De banker netop benene ned i underlaget. Kravler op i den ene ende af sengen og lægger sig der hvor de bliver mest mast.

Når det så bliver aften og nat, husk da at målet ikke er at barnet skal ligge helt stille. Børn er urolige under deres søvn og det er helt normalt. Men et rigtig godt værktøj til de børn som holder sig selv vågne med motorisk uro, eller vækker sig selv under søvnen, der kan tyngdedynen være med til at stimulere muskel-ledsansen og dermed hjælpe barnet til at finde ro i kroppen. Når der er ro på nervesystemet, har søvnen lettere ved at indfinde sig, og der er også større sandsynlighed for, at barnet går fra én søvncyklus til den næste uden at vågne. Hvis barnet sover lur, kan tyngdedynen også bruges om dagen til at “fylde på”.

Klik her hvis du mangler gode idéer til sjove aktiviteter, som stimulerer muskel-ledsansen.

Læs mere

Sådan leger I jer til bedre søvn hos dit barn

Sådan leger I jer til bedre søvn hos dit barn

Karen Kildahl, søvnolog, børnesundhedsvejleder og jordemoder, fortæller: ”Muskel-ledsansen er faktisk lidt overset i sammenhæng med søvn. Denne sans spiller en afgørende rolle i vores evne til at f...

Læs mere
Sådan hjælper du dit barn til at finde ro i sommervarmen

Sådan hjælper du dit barn til at finde ro i sommervarmen

Modsat alle andre dyner jeg kender til, med tyngde eller ej, er dynen fra Hush Little One uden vat og andet isolerende materiale. Det gør den meget lidt varmegivende, og betyder at den faktisk er v...

Læs mere